A Belga Légierő (Luchtcomponent) minden páratlan évben megtartja szokásos nyílt napját a saját ATCC (Air Traffic Control Center) központjában. Hogy ne csak egy egyszerű napról legyen szó, a szervezők minden évben garantálják a légi, és a helikopteres földi bemutatókat.
Az ATCC google maps nézetben:
A jelenlegi helyszín már az 1950-es években kezdték használni mint radar mérő pontot. 1952-ben épült ki a laktanya a szomszédos Gavere városában, az alakulat 1954-ben lett önálló majd felvette az Control and Reporting Center 1 (1. Figyelő és Jelző Központ). A személyzet részére biztosított bunker 1956-ban készült el. A 60-as évekre a radart egy modernebb amerikaira cserélték le, 1963-tól a Központ elsőszámú feladata lett a katonai és a civil gépek megkülönböztetése, 1965-től pedig közvetlen kapcsolatba került a civil légi irányítással. 1973-ban automatizálták a rendszert, és elkezdődik a SEROS rendszer kiépítése (SEROS=Semmerzake Radar Operating System).
1980-ban telepítik a modernebb 3 dimenziós radart, a General Electric GE 592-3D-t. A radar különbséget tud tenni, civil és katonai járművek között, 270 km-es hatótávról és 8000 méteres magasságról tudott adatokat közölni. A jelenlegi Martello S-723 (Marconi) radart 2000-ben telepítették és 1 évre rá készült el hozzá a radom. Ugyanekkor az alakulat egy újabb feladatot kap, a légi irányítók képzését. Az Air Traffic Control School áttelepül. 2003 -ban üzembe kerül a SEROS II, 2005-ben pedig a hidegháborút jelképező bunkert bezárják, az irányítás az új épületbe kerül. A SEROS II rendszer a teljes Belga légteret felügyeli, 10 katonai és civil radar által biztosított adatok alapján. Képes automatikusan időjárási adatokkal szolgálni illetve tervezett repülési útvonalakkal, mind a katonai és civil életből. Ami igazán fontos, hogy a gyors adatfeldolgozással képes, biztonságos repülést biztosítani a pilóták számára.
A modern harcálláspont (Belga Légierő archív)
Az idei évre is érdekes programot szerveztek. Bár nem szokványos repülőnapról van szó, mindenképpen kiemelkedik a szokatlan helyszín. Mivel nem egy repülőtérről van szó, a merevszárnyas földi bemutató így elmarad, de a terület méretéből kiindulva a helikopterek fogadása megoldható. És sajnos itt jön a helyszín miatti szabályok betartása. A lakóövezet közelsége már egy faktor ami miatt pl. a repülőnapokon megszokott, infracsapdázás vagy a földi csapást imitáló tervezett robbantások elmaradnak. a gépek többsége is egy sima áthúzással "köszönt be", ahogy megtudtam ugyanis sima útvonalrepülést kell tenniük, semmi komolyabb légi bemutatót nem tehetnek. Ami főleg akkor hiányos, ha a RAF (Királyi Légierő) Tucano és HAWK típusú gépei is átruccannak Belgiumba. A programot elsősorban a civil gépek tették ki.
Ám még így is voltak kifejezetten élvezetes programok és gépek, pro: Counter Terrorist Demo (4 db F-16, NH90 és A109), Seaking Demo, Aérospatiale Alouette III, a radar megtekíntése - bármit lehetett fotózni -, valamint pár a Magyar szemnek ritka gép.
Beauvechain, 18. század, NH90-TTH
Mobil irányítótorony. Ilyen esetekben mint ez a nap, jól jön:
Nagy porral távozik az NH90:
Civil Aérospatiale Gazelle:
Jobb oldalt a radar, a narancssárga ruhás úriember a helikopter leszállását segíti a földről:
Színtén civil, de ezúttal egy Robinson R44:
Heli-Business, Eurocopter EC-120B Colibri gépe:
Koksijde, 40. század, haditengerészeti NH90-NFH (NATO Frigate Helicopter):
Belga A109 Demo Csapat:
A század korábbi bevetései:
A Marconi radar makettje:
Így készül a radom:
És a radar:
Az egész rendezvény során élő kép volt az akkori légi forgalomról. Mivel a helyi radar nem üzemelt, ezért egy másik radarból jöttek az adatok:
A radar kívülről:
Az ATCC jelvénye:
A programot egy 4 gépes kötelék nyitotta meg:
A RAF (Királyi Légierő) több típusú gépe is megtisztelte a jelenlétével:
Replica, CA-13 Boomerang:
RAF Hawk
Counter Terrorist Demo, érkezik a 4 db F-16
A109 door gunner légi támogatás:
A cél jármű az NH90 személyzetének látókörében:
A kommandósok érkeznek:
A helikopterek távozása után a 4 db F-16-s több kötelék áthúzást hajtott végre:
Belga Légierő A109 Demo:
A csapat álltal használt infracsapdázás logikusan elmaradt:
Készenléti F-16-s egy hazai Falcon 20-t kísér:
The Victors bemutató csapat:
Sea King SAR demo:
Mindenki megy haza:
A programok során, feljebb is ment a "közlekedés":
A bejegyzés trackback címe: