Van egy volt Szovjet laktanya, vagy mondjuk úgy terület, amiről talán jó sokan tudnak. Mivel a hely parlagon van és egy turista út is elmegy mellette, sokan fotózták már, és annál többen írtak róla vagy filmezték is le. A közhiedelemmel ellentétben a Pécel-Bajtemetés terület nem rakéta silók rejtett állásait foglalja magába. A válasz azonban sokkal egyszerűbb és prózaibb. Eredeti fotókkal kiegészítve a hajtás után.
SZERETNÉM ITT LEÍRNI, HOGY A TERÜLET EGYES RÉSZEIN A MAGAS TALAJNÖVÉNYZET MIATT GÖDRÖK-ÁRKOK NEHEZEN ÉSZREVEHETŐEK!
Rögtön az elejébe fogjak, a területet a Szovjetek használták, és ahogy a blog bejegyzés címében is benne van, egy kommunikációs alakulat volt itt. Szerencsére eredeti légi felvétel is van róla amivel úgymond bizonyítani lehet ennek igazát.
Az ezred Szolnokon volt, de a postafiók szám alapján Budapesten (Pécel) és Pápán is volt az alakulatból zászlóalj.
Az alábbi két fotó a fentrol.hu oldalról való. Ezen két fotó 1970-ből származik, mind a kettő nagyítása az eredetinek. Az első fotón a laktanya látható, jól kivehető pár épület és a járművek is. Ha alaposan megnézzük azonban 2-2 db troposzférikus rádióadó látható. 2 bal oldal közvetlenül az út mellett, 2 pedig a jobb oldali "sötét" tetős épület mellett.
Itt egy közelebbi nagyítás. Itt már jól kivehető a két antenna, ami a mai Ukrajna felé nézelődik. Bár jól felismerhetőek itt, azonban orosz fórumokról tudni lehet, hogy R-410-es antennákat lehet látni. Legalábbis a katonák akik itt szolgáltak ezt a típust emlegették több alkalommal. Az interneten fellelhető adatokból lehet tudni, hogy az R-410, 1967-től lett rendszeresítve, 150-250 km-es távolságra tudott kommunikálni. Az antennák 24 db duplex analóg telefonos csatornát tudtak biztosítani.
Az alábbi fotók szintén a fentrol.hu oldalról vannak. Ez a légi felvétel 1979-ből való, a geodéziai torony már megépült, viszont a laktanya még úgymond a régi, nem bővült. Viszont érdekesség fedezhető fel rajta. Az első fotón rögtön a jobb felső sarokban.
Közelebbről nézve. Itt egy mobil tropo rádió csoport kitelepülését látjuk. Valószínűleg egy R-410-7,5 típus látható. 4 db antenna, mögöttük a dízel generátorok.
Összehasonlítás képen az 1979-es légi felvétel alapján, mennyivel tolódott ki a laktanya az épületek és a Grányit megépítésével. A bővítés valamikor a 80-as években történhetett:
Egy R-410-es:
Légvonalban 2-3 kilométerre volt minden lakott területtől, ezért az áramot külön kellett bevezetni ide. Az oszlopok azóta megvannak:
A kerítés nyomai végig látszódnak:
A helyszínen körbe nézve jól látható, hogy a terület egy dombra épült, kitűnően ellátva szinte minden irányba:
Megérkezve a beton út a sokadik jel, hogy jó helyen járunk:
Ezen az úton tovább menve jutnák el az Isaszegi útra, mára a piroskereszt-túra vonal megy itt végig:
A víztároló:
Valamilyen kábel árok:
Épületmaradványok. Pár éve lebontották őket:
Szökőkút. A katonák nem csak itt de máshol is próbálták elviselhetőbbé tenni az itt létet:
Egy jól kivehető, négyszöges árok, betonnal "kibélelve". Szerelőakna?
A silók! Ahogy többen is nevezni próbálják, valójában Grányit típusú tárolók. Valamikor a 80-as években építették ezeket, konkrét igazi céljuk még kicsit homályos, de feltételezhetően, amikor a mobil tropo eszközök érkeztek ide, akkor lettek kialakítva, fedezék céljából.
Összeszerelt, menet készen az átjátszó így nézett ki. A magasság és a méret miatt tökéletesen beférne a Grányitba:
"Szétbontott" állapotban, a R-444-7,5 Eshelon D:
A geodéziai torony elkészítésének dátuma:
Hogy egy kicsit bővebb képet kapjon az olvasó, egy lengyel oldalba botlottam az interneten. Eme fotók a wrzesnia.info.pl oldalról valók, és egy a lengyelországi Sokołowo települése mellett lévő ugyanilyen funkciót betöltő kommunikációs alakulatról írtak. A fotók ott szolgált katonák gyűjteményéből van:
Vissza Pécelre, eme domb alatt rejtőzik egy védett vezetési pont.
A BUNKER BELÜL SÖTÉT ÉS NEM VESZÉLYTELEN! BELÉPÉS CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGRE!!!!
Eme bunker lényege az volt, hogy háború esetén is tudja biztosítani a kommunikációt a csapatok között. Kérdés, hogy háború esetén milyen hatással tudta volna ellátni a feladatát:
Ebben a teremben minden bizonnyal az áramfejlesztők voltak. A gázolaj "illata" a levegőben ez még inkább arra enged következtetni:
Az áramfejlesztők szellőztetői:
Egy antennának a talapzata:
Egy megfigyelő bódénak a maradványa:
Kilátás Budapest felé:
Andrew Karasev fotói a laktanya életéből. Az úr 1986-87 között szolgált itt. A fentrol.hu fotóival ellentétben, itt a laktanya már kibővült. Kicsit délebbre húzódott és már kétszintes épületeket húztak fel. Ez a fotó a geodéziai toronyból készült. Utóbbit, a toronyra írt dátum szerint 1978-ban építettek, a laktanya meg köré épült. A kép alján a fehér kör mellett jobbra a szökőkút kivehető, mellette pedig a pad is aminek a nyomai megtalálhatóak.
Itt van még egy fotó Andrew Karasev gyűjteményéből. Bal oldalt az egyik R-410-es antenna, jobb oldalt pedig a vezetési pont. A tetején jól láthatóan itt egy megfigyelő pont, a bunker bejárata is látszik. A kerítés is jelzi, hogy az ottani területre sem léphetett mindenki be az itt szolgálók közül.
Andrei Ivanov fotója. Háttérben a két antenna jól látható, az épület a kapu őrség épülete, az úriember mögött a kapu jól látható:
Ez is Andrei Ivanov fotója. A képeken azonban R-444-7,5 Eshelon D látható. Ez az antenna mint látható mobil eszköznek számít, 1981-1984 között rendszeresítették. Amennyiben ez az eszköz volt telepítve Pécelen, akkor lehetett ok arra, hogy a Grányit megépüljön és fedezéknek szolgáljon. A fedezékek hossza is már ad egy támpontot erre.
Alexander Lomakin fotói. Az első képen egy pihenő hely látható:
Ezen a fotón a háttérben látható a geodéziai torony:
Andrey Vinogradov fotója. Ez a fénykép Szolnokon készült, az ezred ugyanis Szolnok helyőrségben volt, hátul jobbra az Ural járművek, valószínűleg, R-412-es. Az alváltozatoktól függően 150-560 km-es távolságot tudtak áthidalni:
A bejegyzés trackback címe: