A Román Légierő legnyugatibb bázisa - Temesvár kivételével - az Aranyosgyéres melletti (Câmpia Turzii) 71. Légibázis, mely egy századnyi MiG-21-t és két századnyi IAR-330 helikoptert fogad be. Évek óta júliusban a bázis egy nyílt nappal - mondhatni repülőnappal nyitja meg a kapuit, melyen ingyenesen látogathatják meg a kíváncsi emberek a bázist, tekinthetik meg közelről a gépeket. Eme bejegyzésben a 2017-s eseményt örökítettem meg:
TPS-79, 3D-s lokátor, 2004-óta van rendszerben, a típust az amerikaiak fejlesztették ki:
A 9K33 Osza, közepes hatótávolságú, légvédelmi rakétakomplexum, melyet az 1970-es években a Szovjetunióban fejlesztettek ki, 6x6 kerekes, önjáró, úszóképes alvázra épült:
Az Osza felderítő lokátora:
Osza belső:
6 db 9М33 rakéta szállítására és indítására képes:
A rendszer tűzvezető lokátora:
A TPS-79 az Osza-ról nézve:
Flakpanzer Gepard, légvédelmi páncélos jármű, két db 35 mm-es Oerlikon GDF gépágyú van az oldalán:
Gepard dokumentum film:
57 mm-es SZ–60 légvédelmi gépágyú, a fegyver még mindig rendszerben van:
Az RPK-1 tűzvezető radar/műszerkomplexum. Az 57 mm-es, SZ-60-as típusú légvédelmi ütegek rávezetésére szolgál:
A 713. Helikopter Század gépei emelkednek a magasba, az alakulat IAR 330M típusú helikoptereket üzemeltet, ezek az Aérospatiale SA 330 Puma licensz verziói, amit az IAR Brașov gyár készített:
Egy IAR 330L SOCAT, - Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc magyarul Optoelektronikai Kutató és Páncéltörő Rendszer - 25 db IAR 330 helikoptert fejlesztettek harci változattá, az izraeli Elbit Systems segítségével:
Ellenfényben:
Gepárdok a guruló mellett:
Egy SOCAT repül el felettük:
A reptér másik végébe mennek, részesei lesznek majd egy földi dinamikus bemutatónak:
C-130B, a 901. Stratégiai Légiszállítású Század gépe, Bucuresti/Henri Coanda repülőteréről, a gép 1997-ben került a Román Légierőhöz:
A 125. Vadász Ezred gépei az amerikai Florida Államból stílszerűen a Floridai Nemzeti Gárda gépei - Florida Air National Guard. Ha jól számoltam 10 db gép érkezett, a nyílt napon ők is repültek két géppel:
A felszállásoknál szép fotókat lehetett készíteni, háttérben a környező dombok:
A Tordai hasadék a távolban:
A két amerikai mellé felszállt két MiG-21-s is:
A MiG-21-k LanceR nevet viselik, összesen 114 db-t modernizáltak 1995-től szintén az izraeli Elbit Systems segítségével, a Bákó melletti Aerostar gyárban. Három verzió készült, az alábbi egy LancerR C, az-az a "légi fölény" változat:
A C-130B bemutatóra indul:
De előtte egy IAR 330 "megnyitja" a repülőnapot:
Utána jöttek a környékbeli repülőklubok kis gépei:
Elől egy Socata ST-10 Diplomate, mögötte egy Cessna 172S Skyhawk SP:
TL Ultralight TL-96 Star:
TL Ultralight TL-2000 Sting carbon:
Flight Design CTLS Advanced:
A több perces várakozás után, elérkezett a C-130-s ideje:
Méreténél fogva nem lehetett számítani túlzott dianamikus programra, de impozáns látvány volt:
A Tordai szorossal ezt a gépet is sikerült egy képre összehozni:
A korábban felszállt MiG-21-s géppár:
Majd landoltak:
Az F-15-k utána csináltak pár áthúzást:
És meredek kiemelést oldalra:
A román gépek a közönségtől pár méterre gurultak el:
Jellegzetes F-15-s landolás, féklap kint, orr a magasban:
IAR 99 Șoim - Sólyom - típusú kiképző gép, minimális földi támogató és légi harc képességgel:
Ez már egy IAR 99C Șoim, ez a gép már gyárilag modernizált, eme változat, a LanceR-hez hasonló modernizáción esett át:
Szintén egy IAR 99C:
MiG-21UM Lancer B:
Infracsapda kivetés:
Nem véletlenül becézték itthon kályhacsőnek:
Egy C-27-s Spartan a Baza 90 Aviatie de Transport "Gheorghe Banciulescu" állományából:
Nem repült demot, le is szállt:
Sólyom kötelék:
A 725-s oldalszámú gép ki vált és szóló repülést hajtott végre:
Kövess engem játék:
Alacsony áthúzás:
Amíg a Sólymok besoroltak a leszálláshoz, a helikopterek is elindultak a demóhoz:
A nap egyik fénypontja, Románia 2014-ben döntött használt F-16-k rendszeresítésére, az első gépek a Fetesti melletti Baza 86 Aeriana-ra érkeztek meg, és egy új alakulatot az 53. Vadász Századot hozták létre (Escadrila 53 Vanatoare), mely nevében nem új, hiszen a második világháború legsikeresebb romániai vadász századának a nevét vette fel:
Az F-16-k jellegzetes pára leválása, éles fordulók során keletkezik:
Közben a Sólymok elgurulnak a közönség előtt:
Az utánégetővel nagyon látványos volt a gépek repülése:
Közben két F-15-s elgurul a felszálláshoz:
A két F-15-s a szokásos felszállással indult el:
A beton elhagyása után sokáig megtartják az alacsony magasságot, majd a pálya végén kitörnek felfelé:
És elindul a 21-s "flotta" is:
A földön is megkezdik a felkészülést:
A 9 db IAR 330 kötelékekben halad el a közönség előtt:
Egy IAR 330 SOCAT tartott szóló demót:
Látványosnak nem volt mondható, de legalább párszor közel repült el:
Megnézi közelebbről is az Sz-60-at:
A Puma után bejöttek a sugárhajtásúak:
Sajnos az F-15-k nem kötelékben jöttek a román gépekkel:
Egy LanceR B is elindul:
Megkezdődik a Joint Power Demo:
Látványos infrázás:
Egyszer balról, egyszer jobbról, amikor 8 db MiG-21-s van a levegőben akkor az ember olykor kapkodja a fejét:
A gépek nem véletlenül lettek olyan színre festve alul amilyennek látszódnak, bizony ez a kék a fotókon jól látszik belesimul az égboltba:
Az alap szituáció szerint, egy felderítő konvojt támadás ér:
A katonák védekező pozíciót vesznek fel:
Az Sz-60-k tüzet nyitnak a 21-kre:
A Gepardok is megindulnak:
És lőttek is:
Sajnos a típusnál nincsen torkolat tűz, a füst nem adja vissza a látványt:
A Gepardok a 81. Gépesített Dandár, 3. légvédelmi tüzér zászlóaljából jöttek, Turda helyőrégből:
Védekező pozíció:
Fentről le, közben heves infra szórás:
Imitált bombavetés effektje:
Egy SOCAT a Gepard mögött:
A 21-k még bejönnek pár körre:
Bejönnek a helikopterek közel fedezetet adni:
HMMWV járművek érkeznek, felette egy SOCAT fordul be:
Fast rope technika lesz ebből, jönnek a különleges műveletiek:
Látványos...jobb felül egy SOCAT imitált rácsapást hajt végre:
A különleges műveletiek, talán a 6. Különleges Műveleti Dandárból valóak, az alakulat Marosvásárhelyen diszlokál:
Védekező pozíció:
Jön az erősítés:
Előre!
Egy IAR 330 érkezik MEDEVAC feladattal:
Az úriember jobb vállán ott a 6. Különleges Műveleti Dandár címere, egy GoPro is itt szépen kivehető, lesz mit megnézni később:
A helikopterek még egy kötelék áthúzásra visszajönnek:
Ahogy sugárhajtású gépek is:
A Gepardok lehajtott lokátorral megindulnak, fürge egy jószág:
A 9 db helikopter második körben megfüggeszkedik a közönség előtt:
Majd leszállnak:
Jönnek sorban a 21-ek is:
Amik eljönnek a gurulón:
Erdély címeréből átvett vár ikonok, a „Siebenbürgennnek” („hét vár(os)”) szimbóluma, a hét város: Nagyszeben, Brassó, Beszterce, Segesvár, Szászsebes, Szászváros és Kolozsvár...fölötte a latinul "Semmit Isten nélkül":
Szépen megállnak pár méterre:
23 mm-es, Gryazev-Shipunov GSh-23 gépágyú:
Közben az amerikaiak örvendeztetik a közönséget:
A 21-s jellegzetessége az oldalra nyitható kabin tető:
DASH (Display And Sight Helmet) sisakkijelző a pilótán, ennek lényege, hogy elég a pilótának a tekintetével a célra nézni, a megfelelő paramétereknél indítani, a rendszer pedig célra viszi a rakétát:
A kijutás és a kitámasztás eléggé fapados, ez nem lett modernizálva:
A pilóta fogadja a gratulációkat a közönségtől:
Adrian Motorga a 711. Vadászrepülő Század parancsnoka:
Az IAR 99 pilótái is érkeznek:
Romina Mîrza hadnagy, jelenleg az egyetlen női szuperszonikus gép pilóta a Román Légierőben, a történelem során viszont ő a második:
A konferansziének köszönhetően a hadnagy igen hamar népszerű lett:
A nyílt napon részt vett pilóta állomány, jobbra a fotón a MEDEVAC személyzete tőlük jobbra pedig a műszakiak is láthatóak:
Mindenki megtapsol mindenkit, ha azt nézzük egy ekkora létszámú programban problémák nélkül hajtottak végre egy összetett feladatot, akkor bizony mindenki megérdemli ezt:
A IAR 330 személyzetei közül volt két hölgy is:
A műszakiak:
Oana Ardelean százados, a Boboc melletti Légierő Repülős Iskolából - Scoala de Aviatie pentru Fortele Aeriene Boboc:
Nézzünk körül a statikus soron...Aurel Vlaicu erdélyi román mérnök, feltaláló, a repülés egyik úttörőjének az általa épített második gép, a 1911-ben megépített Vlaicu II-nek a másolata:
Nexter THL-20 20 mm-es gépágyú, a SOCAT fegyvere:
A Gryazev-Shipunov GSh-23:
Izraeli fejlesztésű Spike tank elhárító rakéta:
R–73 közép-hatótávolságú légiharc-rakéta, melyet integráltak a MiG-21-hez:
Földi célok támadására szolgáló UB blokkok:
Felderítő konténer a MiG-21-hez:
LITENING célmegjelölő konténer:
Az Israel Aerospace Industries által fejlesztett Griffin lézervezérlésű bomba két oldalt, középen egy MK 82 vagy 83-s bomba:
Román fejlesztésű BAEF-250L, 250 kg-s bomba:
Spike rakéta egy SOCAT-ra függesztve:
CCD TV kamera, előre néző infravörös (FLIR) rendszer és egy lézeres távolságmérő a SOCAT orrában:
A gépágyú:
IAR 99, mellette egy F-15:
Impozáns méretek:
Hat csövű M61A1 Vulcan gépágyú:
A dinamikus bemutatón részt vett Sz-50-ok egyike:
A közönséget nem zavarták el kilométerekkel arrébb, az egyik SOCAT indul vissza a helyére:
Vaktöltény és heveder a Gepardon:
Nevük is van a gépeknek:
Eléggé futurisztikus szemből:
Ezzel a fotóval ér véget a bejegyzés, remélhetőleg jövőre ugyanitt!
A bejegyzés trackback címe: